Spojka v aute. Ako odhaliť jej opotrebovanie a čo nerobiť, ak chcete, aby vám vydržala čo najdlhšie?

Spojka patrí k tým autodielom, ktoré znesú pomerne veľkú dávku kilometrov. Jej najviac namáhanou časťou je lamela a aj tá zvyčajne vydrží viac ako 100 000 km.
Ako odhaliť opotrebovanú spojku?
Nevýhodou je, že blížiaci sa koniec životnosti spojky ako celku sa dá „odhaliť“ len veľmi ťažko. V podstate jediným sprievodným znakom je tvrdší spojkový pedál, ale keďže jeho „tvrdnutie“ je kontinuálne, nie vždy ho na svojom aute rozpoznáte.
Na druhej strane, keď už má spojka naozaj „na mále“, pridá sa aj ďalší, svojim spôsobom ľahšie odhaliteľný sprievodný znak, ktorým je preklzávanie spojky. To sa prejavuje tak, že ak prudšie pridáte plyn, otáčky motora sa síce razantne zvýšia, ale auto adekvátne nezrýchli.
Ak je však spojka vo vašom aute tak opotrebovaná, ze začne preklzávať, mali by ste urýchlene navštíviť autoservis. Pri preklzávaní spojky sa totiž priveľmi zvyšuje jej teplota, čo len urýchľuje poškodenie zotrvačníka, prítlačného kotúča a tiež vypínacieho ložiska (ktorého opotrebovanie sa prejavuje vlastným typickým zvukom a niekedy aj vibráciami spojkového pedálu). A tak sa ľahko môže stať, že vás definitívne „odpísaná“ spojka niekde „nechá“.
Toto v záujme životnosti spojky nerobte
Ak chcete, aby spojka vo vašom aute vydržala čo najviac, vyhnite sa jednému zlozvyku, ktorý robí veľa vodičov. Tým zlozvykom je používanie spojkového pedála ako akejsi „podložky“ pre ľavú nohu.
Môže sa vám totiž zdať, že pedál nestláčate, ale opak je pravdou. A aj naozaj jemné stlačene spojkového pedála (napr. vplyvom nerovnosti na ceste) spôsobuje zaťaženie vypínacieho ložiska a prekĺzavanie lamely, čo následne zvyšuje trenie a teplotu v spojke. A ako sme si už povedali, práve vysoké teploty sú to, čo spojke škodí.
Zdroj obrázka:
Autor: photoikigai / freepik.com