Naozaj vlastníte kvalitný parfum?

Naozaj vlastníte kvalitný parfum?

Množstvo ľudí sa domnieva, že keď za svoju voňavku dali 50 a viac eur, ide o skutočne hodnotný produkt, ktorý by im mali iní závidieť. Pýšia sa názvom voňavky a prepracovaným flakónom, a pritom ani netušia, že za menej peňazí si mohli dopriať oveľa, oveľa viac muziky.

Esencie z rastlín

Určite sa nenájde domácnosť, v ktorej by sa na polici nevynímal aspoň jeden flakón s voňavkou. Hrdo si ich vystavujeme, aby každý videl, že na to máme. Ak je navyše na fľaštičke výrazne zobrazený názov svetovo uznávaného výrobcu kozmetiky, pocit pýchy sa ešte viac znásobí. Prizrite sa však svojmu „parfumu“ trochu bližšie a čítajte aj to, čo je vyznačené malými písmenami. Pokiaľ chcete vedieť, či naozaj používate parfum, alebo iba klasickú kolínsku, toaletnú alebo parfumovanú vodu, mali by ste si čo-to zistiť o zložení voňaviek. Kolínskej vode sa pri výrobe dostáva len 3 až 5 % vonných esencií, čo je skutočne tak málo, že voňavka nepôsobí vtieravo a pokojne sa ňou môžete navoňať aj pred spaním. O niečo lepšie sú na tom toaletné vody s 5 až 8 % vonných esencií. Toaletné vody sa s obľubou využívajú najmä v lete, pretože sú jemné a možno ich použiť aj viackrát počas dňa pre pocit sviežosti. Medzi najčastejšie nakupovanými sú však parfumované vody s obsahom 8 až 15 % vonných esencií. Keď sa vyberiete na nákup voňavej kozmetiky do parfumérie, pravdepodobne vám predavač nezačne ponúkať parfumy, ale práve parfumované vody. Ich cena je však napriek tomu značne vysoká a väčšina predajcov vám aj tak bude stále dookola tvrdiť, že ide o parfum. Pravda je taká, že ak by sa v parfumériách skutočne mali predávať pod svetovými značkami parfumy, asi by si ich nemohol dovoliť nik.

Parfumy pre širokú masu

Určite máte aj vo svojom okolí známych, ktorí sa venujú predaju kozmetiky, napríklad i parfumovaných vôd či parfumov. Výrobky, čo vám núkajú, majú skutočne veľmi prijateľné ceny a vám sa ani veriť nechce, že sú kvalitné. Opýtajte sa najbližšie podobných predajcov, koľko percent vonných esencií obsahujú „parfumy“, ktoré predávajú. Ak budú mať medzi 15 až 20 % vonných esencií, berte to všetkými desiatimi. Dozaista vám vysvetlia, že ich produkty sa dajú nakúpiť výhodne vďaka tomu, že vám ich ponúkajú v jednoduchom flakóne, najčastejšie iba pod číselným označením, bez výraznej reklamy a existencie kamennej predajne. Môže sa stať, že medzi produktmi narazíte na vôňu, ktorú ste doteraz poznali pod iným názvom, ibaže v tomto prípade pôjde o skutočný parfum a nie iba toaletnú či parfumovanú vodu. Vo voňavkárskom svete to totiž funguje tak, že vôňa sa patentovať nedá, pretože esencie do nej sa získavajú z rastlín a nikdy nie je zaručené, že budú celé roky identické. Majstri parfuméri vytvoria vôňu, ktorú si potom jednotlivé firmy prispôsobujú podľa seba – teda rozhodujú, koľko percent z objemu bude tvoriť alkohol ako nositeľ vône a koľko zasa vonné esencie. Vy ako spotrebitelia sa zasa môžete rozhodnúť, či dáte za jeden a ten istý produkt celý majetok alebo stavíte radšej na neznáme a cenovo dostupné značky.

Photo by Charisse Kenion on Unsplash.com